Cultural Heritage and
Sacred Sites: World Heritage from an Indigenous Perspective 15 May 2002 -
New York University
Presentation by Luis Delgado Hurtado.
Text in Spanish - Translation by M. Samuel - read by NYU School of Law
student Marcia Bernardes. Luis Delgado Hurtado was born and
resides in the Peruvian Andes. An accomplished photographer, he has shared
his Inka cultural heritage thru photo exhibits and workshops in museums
and colleges. He is the co-founder and President of Yachay Wasi, a Non
Governmental Organization in consultative status with the United Nations
Economic and Social Council. Yachay Wasi means House of Learning in
Quechua, the language of the descendants of the Inkas. Yachay Wasi has
sustainable development projects based on cultural traditional identity in
Acopia, Luis' native village. In June 2001, Yachay Wasi held its first
Encounter of Indigenous Communities in the High Andes in Acopia. A message
faxed from Encounter to UNESCO World Heritage Centre concerning Indigenous
Peoples' concern for the protection of Machu Picchu prompted UNESCO to
invite Luis at their WHIPCOE workshop in Winnipeg in November 2001.
LO SAGRADO DE NUESTRA CULTURA, PARA EL
MUNDO ANDINO DEL PERU: Antes quisiera contarles una experiencia: este
recuerdo viene con mi madre hace muchos años atrás, cuando con ella se
partía de viaje en la madruga antes de que salga el sol. Hablaba con los
cuatro vientos así como con la tierra. Cogia las hojas de coca. Seis,
quintos, viene ha ser de tres hojas de coca, entonces ella soplaba y decía
Pachamama, a los apus de montañas, a los cuatro vientos, que con mucho
cariño pedía sus hijos para hacer un viaje, y que ese viaje seria de
armonía y tranquilidad sin ningún problema para llegar a su destino, lo
mismo se asía para trabajar la tierra para que la tierra no sea muy dura
para que el que la trabaja. Se habla con la coca y la chicha, porque es
parte de ella, hasta para construir una casa hasta con los animales.
En el mundo andino en general el aspecto sagrada resulta sorprendente,
tiene relación con el medio ambiente y la naturaleza que es considerada un
ser afectivo y practico, la tierra, las montanas, los ríos, los árboles,
las rocas, el sol, el viento son sagrado. Se personifica con la vida del
presente y el pasado, porque de la tierra nacen todos, ella los cría y los
amamanta. Es la madre tierra (pachamama)! Si el hombre o mujer adquiere
esa armonía, ellos adquieren un poder sagrado, el hombre es parte de las
fuerzas vitales, al igual que lose seres de la tierra, las plantas, los
animales que al morir retornan a ella. En la cosmovisión andina existe la
idea de un participación activa en la vida fecunda y en el ciclo cósmico
de vivir, morir y renacer. El hombre no es dueño de la tierra sino parte
de todo el conjunto, es un hijo de la Pachamama.
Los santuarios sagrados que dejaron nuestros abuelos los Inkas, estuvieron
muy relacionados con la cosmovisión andina, mas de tres mil años fue
nacimiento de la cultura inka, es por esto se considero al mundo y al
universo como algo sagrado, es por edificaron en cada una de sus
manifestaciones culturales, entre ellas los templos y los espacios
rituales para los espíritus del universo, que velan constante por el
equilibrio establecido con su medio ambiente. Toda esta forma de
entenderla relación entre el hombre y el universo, se tradujo en una
filosofía que influyo poderosamente en el proceso de desarrollo de la
civilización andina. Todo esto impulsaron al nacimiento de la sociedad
inka, la misma que resumió un principio de equilibrio denominado Pachacuti
o la vuelta del mundo, principio que se aplicaba obligadamente cada 500
anos, es decir en armonía con el mundo.
La construcción de sus templos fueron innumerables, se hizo templo al gran
Wiracocha, el creador, al sol, al agua, a la luna, al ser de vida y los
mismo a la pachamama. La capital del Imperio del Sol fue Cusco, la ciudad
de Qosqo, como dice en quechua. Fue una ciudad muy especial. Tenia un
magnetismo que para entenderla, uno tenia que ser algo muy espiritual para
coger la energía que tenia esa ciudad, cuentan los cronista Poma de Ayala,
así como Garcilozo. Que toda las personas que venían de los cuarto puntos
cardinales, o tawa suyo, antes de entrar al Cusco, ellos pasaban un día o
una noche entera meditando para así hacer un encuentro de lo sagrado Cusco
es. Y sigue siendo muy especial para el mundo moderno, el templo de
Tihuanaco en Bolivia es especial, el templo de Wiracocha en Raqchi, el
templo al sol en Cusco, el gran Machu Picchu.
También las ubicaciones fueron de un campo de energía muy especial, porque
ellos conjugaron los tres niveles de energía: el cielo infinito, la tierra
donde moramos y la tierra donde descansaremos. Hoy en nuestro país Perú,
nuestro patrimonios culturales y las riquezas de los Inkas están
desapareciendo, destruidas como el Intiwatana de Machu Picchu. Los saqueos
constantes de las culturas Moche, Nazca, de toda la costa peruana. Lo
mismo ocurre en los Andes. Todo ese saqueo y los mas cruel es la
profanación de las tumbas Inkas y pre-Inkas que para nosotros son sagrados
por historia cultura y nuestras raíces no pueden ser siendo saqueadas de
una manera cruel y vil. También pedimos que sean devueltas todo lo robado
y saqueado por todo los antropólogos y los coleccionistas, a la ves que
sea llevado al tribunal internacional de los derechos humanos, ha este
reconocimiento y aprobación de la repatriación de nuestra riqueza
cultural. Gracias.
TRANSLATION
Before I tell of the sacred things of our culture in the Andean world of
Peru, I want to relate an experience I had. This is a memory of my mother
many years ago, when I went on a trip with her at dawn before the sunrise.
She spoke with the four winds, also with the earth, she arranged coca
leaves by six and by five and by three. Then she blew on them and asked
Pachamama (Mother Earth), the apus (spirits) of the mountains and the four
winds, that they take care of their children about to go on a trip, so
that this trip go on with harmony and tranquility, without any problem
until they arrive at their destination. She also asked permission to work
the earth, so that the earth is not too hard for the one who works it. She
spoke with the coca and the chicha (fermented drink), because it is part
of her, to assist her in building a house.
In the Andean world in general, the sacred is part of the environment and
nature is considered a being effectual and practical. The earth, the
mountains, the rivers, the trees, the rocks, the sun, the wind are sacred.
They are part of the past and the present. And because we are born from
the earth, she takes care of us lovingly as a mother does. If man or woman
live in harmony with Mother Earth, they acquire a sacred power. Man is
part of the vital forces, like all beings of the earth: the plants, the
animals and when he dies, he returns to her. In the Andean cosmovision,
the idea exists of an active participation in the fertile life and the
cosmic cycle is to live, to die and to appear again. Man is not the owner
of the earth but is part of all. He is son of the Pachamama.
Sacred sanctuaries that were left to us by our grandparents the Inkas were
very much related to the Andean cosmovision. More than three thousand
years ago was the beginning of the Inka culture and considering the world
as part of the universe as something sacred, it is for that reason that
they built manifestations of the sacred in their culture, among them
temples and ritual spaces for the spirits of the universe, which are part
of the environment. This relationship between man and the universe was
translated in a philosophy which influenced powerfully the progress of
development of the Andean civilization. This gave birth to the Inka
society. The same is interpreted in the principle of a balance named
Pachacuti or the return of the world. Principle which is applied
obligatorily every 500 years to stay in harmony with the world.
The construction of their temples was numerous. There were the temple to
the great Wiracocha - the creator, to the sun, the water, the moon, to the
being of life and also to Pachamama. The capital of the Empire of the Sun
was Cusco, the city of Qosqo as it is said in Quechua, was a city with
such magnetism, that to understand it, one must be very spiritual to catch
the energy that emanates from that city, as told by the chronicler Poma de
Ayala, also Garcilozo. All the people who came from the four cardinal
points, or Tawa Suyo, the four corners, before entering Cusco, spend a day
or an entire night meditating before an encounter with the sacredness of
Cusco. Cusco continues to be very special for the modern world. So are the
temple of Tihuanaco in Bolivia, the temple of Wiracocha in Raqchi, the
temple of the sun in Cusco, the great Machu Picchu.
All these locations contain a very special field of energy, because they
mix the three levels of energy: the infinite sky, the earth where we dwell
and the earth where we will rest. Today, in our country Peru, our cultural
heritage and the wealth of the Inkas are disappearing, destroyed like the
Intiwatana of Machu Picchu. The constant robbing of the Moche, Nazca
cultures on the Peruvian coast and the Inka culture in the Andes along
with the robbing and, in a most cruel manner, the desecration of Inka and
pre-Inka tombs which for us are sacred and part of our cultural history
and roots. We ask that everything which has been stolen be returned and we
ask that all the anthropologists and the collectors face the international
Human Rights court until the repatriation of our cultural wealth is
approved. Thank you. |